Incasso zonder kosten?

Bel direct, 010 - 414 54 44!

Direct contact met CIB incasso

Ik ontvang graag vrijblijvend informatie.

Voorkom hoge kosten in de decembermaand

December is voor veel consumenten en bedrijven vaak een dure maand. Cadeautjes kopen met Sinterklaas, uitgebreid tafelen met Kerst en proosten met Oud & Nieuw. Voor sommige van uw debiteuren is de decembermaand net iets té duur. En dan kan het gebeuren dat er een factuur blijft liggen. Wat doet u als crediteur dan?

Als u een herinnering heeft gestuurd en u heeft daarin de wettelijke kaders van de betaaltermijn vermeld, dan kunt u de nog niet betaalde factuur uit handen geven aan een incassobureau. En als dat niks oplevert, kunt u een deurwaarder inzetten. Maar daarmee jaagt u uw debiteur vaak nog verder op kosten. Een incassotraject kost in veel gevallen voor een debiteur al minimaal € 40, maar kan afhankelijk van de hoogte van de factuur verder oplopen. Wilt u dan echt een incassotraject starten?

Grijp op tijd in

Wij adviseren om het niet zo ver te laten komen en al in een vroeger stadium in te grijpen. Dat doet u door met uw debiteur in gesprek te gaan nog voor de betalingstermijn van uw factuur verloopt. Bel kort voor de vervaldatum om na te gaan of alles in orde is. Zo kunt u direct peilen of uw klant de factuur nog voor de vervaldatum gaat betalen. Als uw debiteur niet voor die datum gaat betalen, kunt u tijdens zo’n gesprek proberen te achterhalen waarom niet. Dat draagt ook bij aan het onderhouden van een goede klantrelatie. Uw klant zal het waarderen als u ook op dit moment openstaat voor tweezijdige communicatie.

Toch zien wij vanuit het Centraal Invorderings Bureau maar weinig opdrachtgevers die het gesprek aangaan in het geval van een niet betaalde factuur. Daardoor weten ze niet waarom hun klanten niet op tijd betalen. Zoekt u wel in een vroeg stadium contact, dan kunt u misschien al samen met uw klant een oplossing zoeken. U hoeft dan minder vaak een externe partij in te schakelen.

Natuurlijk begrijpen wij dat het niet altijd mogelijk is om alle klanten telefonisch te benaderen nog voor de betaaltermijn verloopt. Zeker niet als u heel veel klanten heeft. Maar u kunt ook op een andere manier contact zoeken. Denk bijvoorbeeld eens aan een e-mail of een sms’je dat automatisch verstuurd wordt een paar dagen voor het verstrijken van de termijn. Zet daar gegevens van bijvoorbeeld uw klantenservice of debiteurenafdeling bij, zodat mensen contact kunnen opnemen als dat nodig is.

Klacht of financieel probleem?

Waarom benadrukken wij nu zo dat u het gesprek aan moet gaan met een klant die niet op tijd betaalt? Dat doen wij omdat er een groot verschil is tussen een klant die niet wil betalen en een klant die niet kan betalen. Als een klant niet wil betalen, is hij vaak niet helemaal tevreden met het product of de dienst die u geleverd heeft. Er staat bijvoorbeeld iets op de factuur wat niet geleverd is, of uw klant heeft het product retour gestuurd. Als u belt, kunt u hierover in gesprek gaan en samen afstemmen hoe uw klant toch nog op de juiste manier gaat betalen voor de geleverde diensten of producten.

Als uw klant niet kan betalen, omdat hij op dat moment de financiële middelen niet heeft, kunt u tijdens het gesprek een betalingsregeling afspreken. Misschien moet u dan iets langer wachten tot de volledige factuur betaald is, maar u heeft wel duidelijkheid gecreëerd, voor zowel uzelf als voor uw klant. Hij zij of kan daarna op korte termijn toch beginnen met betalen. Dit bereikt u niet met alleen herinneringen sturen.

Hoger rendement

Persoonlijk contact opnemen rond de vervaldatum van een factuur lijkt misschien een grote tijdsinvestering, maar wij zien in de praktijk dat bedrijven die dat doen veel eerder en veel meer facturen betaald krijgen. Het rendement is dus hoger dan steeds maar herinneringen blijven sturen.

Bij het Centraal Invorderings Bureau weten wij uit ervaring dat veel bedrijven juist in december openstaande facturen willen incasseren. Ze willen het boekjaar afsluiten, maar ze weten ook dat veel consumenten en bedrijven graag schuldenvrij aan het nieuwe jaar willen beginnen en daarom zo veel mogelijk openstaande facturen betalen. Bovendien gebruiken debiteuren eventuele extra inkomsten, zoals een eindejaarsuitkering, ook vaak om openstaande schulden af te lossen.

Wat gaat u doen?

U bent vast ook bezig met de afronding van dit boekjaar. Dus hoe gaat u er nou voor zorgen dat uw debiteur uw factuur betaalt? Stuurt u een herinnering? Of gaat u toch eens bellen? Wij zouden het wel weten.

Namens alle collega’s van Centraal Invorderings Bureau wens ik u een fijne kerst en een gelukkig Nieuwjaar.


Roman Berkhout

(1983) is sinds 2004 actief binnen de credit management branche en sinds 2011 Commercieel Directeur bij het Centraal Invorderings Bureau (CIB incasso). Middels een innovatieve blik op klant (acceptatie)processen leveren Roman en zijn collega's een meetbare toegevoegde waarde aan de credit management branche.