Incasso zonder kosten?

Bel direct, 010 - 414 54 44!

Direct contact met CIB incasso

Ik ontvang graag vrijblijvend informatie.

Opkomst van Subscription Based Commerce

Subscription based commerce is al 2 jaar op rij een van de hoogst genoteerde trends in Amerika. Ook in Europa begint deze trend een vlucht te nemen. Wellicht onbewust, maar steeds meer mensen maken op een manier gebruik van subscription based commerce. Denk bijvoorbeeld aan een Netflix of een Spotify, of iets meer tastbaars, HelloFresh.

Toegang belangrijker dan bezit

Bezit is tegenwoordig een stuk minder van belang. Consumenten hoeven geen kast vol met cd’s meer te hebben. Nee, ze willen op elk moment van de dag, waar dan ook ter wereld toegang hebben tot nagenoeg alle muziek die er bestaat. Met de komst van de smartphone en een abonnement op Spotify is dit mogelijk geworden. Muziek is dus geen product meer maar een dienst. Zeg je de dienst op, dan heb je dus ook geen muziek meer. Hetzelfde geldt voor Netflix. Maar je ziet dit ook steeds meer gebeuren met meer tastbare producten. Dagelijks hoor ik de reclame van Seat: ‘Neem een abonnement op de Seat Mii, goedkoper dan een occasion’. Voorheen was voor veel mensen een auto iets persoonlijks, iets wat een bepaalde status gaf en iets waar een hoop emotie bij kwam kijken. Een nieuwe auto kopen was iets waar veel mensen lang naar uitkeken. Vooral de jongere generatie heeft hier een stuk minder mee. Die willen geen auto met alle zorgen die daarbij komen kijken, maar die willen mobiliteit. En of die auto nou groen, geel, blauw of paars is, of dat er nou een Skoda of een Mercedes logo op zit, maakt ze verder helemaal niks uit. Zelfs op spijkerbroeken kan je een abonnement nemen! 10 euro per maand en na een jaar stuur je hem terug en krijg je een nieuwe. Echt waar! Kijk maar op http://www.mudjeans.eu/

Ontzorgen en gemak

Daarnaast is nog een andere ontwikkeling gaande op het gebied van Subscription Commerce, namelijk ‘ontzorgen’. Hoeveel producten van jouw boodschappenlijstje staan er periodiek (wekelijks/maandelijks) op? 70%? 90%? Al deze producten lenen zich ervoor om als subscription aangeboden te worden! Eén van de bekendste voorbeelden is misschien wel Boldking: ‘Top kwaliteit voor een eerlijke prijs’. Omdat Boldking zich specialiseert in 1 product (scheermesjes) kunnen zij een enorm inkoopvoordeel behalen. Daarnaast is het met subscriptions veel beter te voorspellen wat je voorraad moet zijn, en wat je omzet volgende maand gaat worden. Denk ook bijvoorbeeld aan wijnen, diervoeding, eten (HelloFresh, Allerhande Box), en zo zijn er duizenden producten die zich hiervoor zouden lenen.

Subscription based commerce is dus booming, maar staat zeker nog in de kinderschoenen. Reden genoeg om je als e-commerce bedrijf hierin te verdiepen en om te kijken of er binnen je huidige producten en diensten een mogelijkheid is tot het aanbieden van subscriptions. 

Vreemd genoeg zijn er in Nederland nog nagenoeg geen bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in het aanbieden van diensten voor subscription commerce. Reden genoeg voor ons om te starten met Mempay, het online subscription platform. Mempay maakt het voor iedereen mogelijk om zijn of haar eigen subscription business te lanceren. Voor bestaande en nieuwe e-commerce.

Leestip: 8 tips hoe je een online abonnementsmodel succesvol maakt


Niels de Peuter (1986) is een jonge serial entrepeneur die zich tot doel heeft gemaakt om de credit management markt te hervormen. 8 jaar geleden begon hij met zijn eerste fintech bedrijf Centraal Invorderings Bureau. Inmiddels is hij verantwoordelijk voor 5 bedrijven welke met hun verfrissende aanpak hard groeien. De ondernemer heeft nu ruim 60 medewerkers in dienst.