Incasso zonder kosten?

Bel direct, 010 - 414 54 44!

Direct contact met CIB incasso

Ik ontvang graag vrijblijvend informatie.

Goed debiteurenbeheer voor klantbehoud

De meeste bedrijven willen graag groeien. Om meer klanten te trekken, besteden ze veel tijd en geld aan marketing. Maar als u tegelijkertijd veel bestaande klanten verliest, dan groeit uw bedrijf natuurlijk alsnog niet, of niet zo hard. Hoe behoudt u nu uw klanten? Onder andere door goed debiteurenbeheer!

De meeste bedrijven hebben een missie en een visie. Vaak gebaseerd op maatschappelijk verantwoorde aspecten, hun rol in de maatschappij, of middels het ontzorgen van hun relaties. Groeien is vaak een doel wat men alleen binnen het bedrijf vertelt, en wat niet vaak naar buiten toe wordt uitgestraald. Onder deze groeidoelstellingen liggen vaak (sub)doelstellingen ten grondslag, meestal worden dit KPI’s (Key Performance Indicators) genoemd. 

Klanttevredenheid is een veel gehoorde KPI. Veel bedrijven onderzoeken de klanttevredenheid door regelmatig korte enquêtes te houden. Een vast onderdeel daarvan is de Net Promoter Score (NPS). 

Die wordt gemeten met de vraag “Hoe waarschijnlijk is het dat u ons aanbeveelt bij vrienden en kennissen?” Wat veel bedrijven echter vergeten, is dat niet alleen de positieve aspecten van het koopproces bijdragen aan een goede NPS en algehele klanttevredenheid, maar juist ook de momenten dat het allemaal niet loopt zoals het hoort. Bij een klacht bijvoorbeeld. Of bij een betalingsachterstand.

De reden waarom Fred Reichheld in 2003 (uitvinder van de Net Promoter Score) dit onderzoek deed was om gedurende de Customer Journey een duidelijk beeld te krijgen van die klantbeleving. Vandaag de dag wordt de NPS wel gemeten, alleen vaak niet in elk klantsegment.

Focus op klantbehoud

Zodra een klant eenmaal tot een koop overgaat, leggen veel bedrijven de nadruk op het optimaliseren van hun cashflow (wanneer betalen onze klanten), terwijl ze veel beter aandacht kunnen geven aan: Hoe zorg ik dat mijn nieuwe klant, een klant blijft. Zelfs als die klant een betalingsachterstand heeft opgebouwd! 

Als u op dat moment goed met uw klant omgaat, zorgt dat ervoor dat hij tevreden blijft over uw dienstverlening en dat hij/zij klant zal blijven. Hij zal bovendien positief over uw bedrijf praten met familie of vrienden of zelfs online. En een aanbeveling is nog altijd de beste reclame die uw bedrijf kan krijgen, en deze is nog kosteloos ook!

Nu denkt u misschien: ik hoef geen wanbetaler als klant, dus waarom zou ik moeite doen om die klanten te behouden? Maar wanneer is een klant een wanbetaler? Is dat al als hij één keer niet op tijd heeft kunnen betalen? Of wordt iemand pas een wanbetaler als hij structureel niet betaalt? Bij het Centraal Invorderings Bureau horen wij vaak van bedrijven dat ze de klanten die eenmalig of misschien zelfs iets vaker niet of niet op tijd betalen toch graag willen behouden. Dit zien we echter helemaal niet terug in de manier waarop bedrijven met hun klanten omgaan bij een onbetaalde factuur.

Blijf communiceren

Zodra er een incassotraject gestart wordt, stoppen bedrijven vaak met zelf communiceren met hun klant. Terwijl communicatie juist op dat moment heel erg belangrijk is. Een incassotraject is voor uw debiteur (bijna) altijd een negatieve ervaring. In het beste geval baalt uw klant omdat hij de factuur oprecht vergeten is en nu bovenop de factuur ook nog incassokosten moet betalen. In het ergste geval heeft uw klant financiële problemen en zorgt het incassotraject voor nog meer stress. Als u op dit moment nog contact onderhoudt met uw klant, dan bent u verder dan 80% van het Nederlandse bedrijfsleven en in staat om die negatieve ervaring wellicht iets te verminderen. U heeft bovendien zelf zicht op de situatie en kunt dan, veel eenvoudiger dan een incassobureau, met een passende oplossing voor deze klant komen. Dit draagt bij aan de klanttevredenheid voor uw bedrijf en dus zeker ook aan uw groeidoelstellingen! 

Groeien kan alleen als u uw bestaande klanten behoudt. En dat doet u door ze klantvriendelijk en servicegericht te benaderen. Ook bij een betalingsachterstand.

Succes met uw aankomende (groei)periode.


Roman Berkhout

(1983) is sinds 2004 actief binnen de credit management branche en sinds 2011 Commercieel Directeur bij het Centraal Invorderings Bureau (CIB incasso). Middels een innovatieve blik op klant (acceptatie)processen leveren Roman en zijn collega's een meetbare toegevoegde waarde aan de credit management branche.